Aktuellt

Aktuellt

P4C-team på 1st OT-Europe Congress i Krakow!

Den 15–19 oktober deltog Moa Yngve från vårt svenska P4C-team på den första OT-Europe Congress med arbetsterapeuter från hela Europa. Moa presenterade resultaten från vår genomförbarhetsstudie – ett bidrag som väckte intresse bland deltagarna. Efter presentationen fick Moa möjligheten att diskutera och utbyta idéer med internationella kollegor, som antingen arbetade inom skolan eller ville veta mer om P4C och dess potential inom arbetsterapi. Deltagandet på kongressen och diskussioner med nationella och internationella kollegor gav oss både inspiration och nya perspektiv för vårt fortsatta arbete. Läs gärna artikeln https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/08856257.2024.2334539?needAccess=true

Inspirerande P4C-nätverksträff med fokus på interprofessionellt samarbete i skolan

I september höll vi vår andra digitala nätverksträff inom det nationella P4C-nätverket, med temat Interprofessionellt samarbete i skolan. Under träffen delade forskargruppen insikter och presenterade forskning inom området, inklusive resultat från vår egen studie. Resten av mötet ägnades åt en engagerande workshop där deltagarna delade erfarenheter och diskuterade möjligheter och utmaningar med interprofessionellt samarbete inom ramen för P4C. Vi ser fram emot fler nätverksträffar och nya inspirerande samtal som driver vårt arbete framåt!

Om P4C-nätverket: P4C-nätverket samlar arbetsterapeuter, pedagoger och rektorer som har erfarenhet av P4C. Syftet är att skapa en inspirerande mötesplats där medlemmarna kan utbyta erfarenheter och diskutera hållbar tillämpning av P4C. Tillsammans strävar vi efter att skapa inkluderande och stöttande lärmiljöer där alla elever kan trivas och utvecklas till sin fulla potential.

Presentation av P4C på International Symposium “Promotion of neurodiversity and quality assurance of education” I Japan

Jenny Wilder, från P4C teamet är i Japan för att starta upp ett forskningssamarbete genom att besöka olika universitet och skolor för att få se hur de arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Det finns stort intresse för hur Sverige arbetar med inkludering i skolan, hur lärare arbetar i klassrummet och hur stödet är organiserat. I det sammanhanget presenterar Jenny även vårt arbete med P4C i Sverige.